În continuarea articolului „Cât de performant este procesul? Value Stream Map”.
Atât timp cât nu înțelegem cu toții același lucru prin valoare, sau valoare de business – din engleză: business value, ne este greu să îmbunătățim performanța sistemului. În Scaling Lean & Agile development, valoarea într-un proces este dată de suma acelor acțiuni sau gânduri care creează produsul și pentru care clientul este gata să plătească. Cu alte cuvinte, valoarea este văzută prin ochii clientului final. Imaginează-ți clientul observând munca de la biroul tău. În ce momente ar băga mâna în buzunar și-ar fi gata să te plătească. Pornind de la această premiză specifică gândirii lean, putem cere clientului să ne completeze harta fluxului de valori – în engleză Value Stream Map – cu evaluarea bugetară:
Vom observa că anumite activități nu sunt apreciate de client. Asta nu înseamnă că orice activitate marcată de acesta ca fiind inutilă sau cu puțină valoare adăugată trebuie eliminată, însă ar fi un feedback deosebit de valoros pentru procesul ameliorării continue. Echipa de dezvoltare ar trebui să aibă ultimul cuvânt de spus în ceea ce privește activitățile pe care le poate elimina sau înlocui astfel încât calitatea produsului să crească laolaltă cu eficiența și eficacitatea procesului.
Harta fluxului de valori în companiile de servicii IT
Acest exercițiu este cu atât mai util cu cât se lucrează cu un prestator de servicii IT, fapt ce adaugă un contract între client și echipa de dezvoltare. Bineînțeles că acel contract trebuie vegheat de către ambele părți determinând noi activități în proces. Însă echipa poate devia de la noțiunea de valoare în lipsa revizuirii frecvente și transparente a fluxului de valori. Așa apare noțiunea de valoare internă – din engleză internal business value. Într-o organizație agilă sau lean, noțiunea de valoare internă nu există pentru că ar determina apariția unui nou flux de valori. Întreaga activitate a echipei trebuie să aducă valoare cât mai mare și mai repede doar clientului final. Prestatorul va beneficia indirect prin satisfacția clientului și continuitatea comenzilor. O altă abordare va împiedica echipa să fie o soluție agilă pentru client, aceasta orientându-și abilitățile de adaptar, deseori în detrimentul clientului, către supraviețuirea companiei prestator.
La rândul lor, companiile de servicii IT pot subcontracta o parte din servicii sau pot introduce prea muți interlocutori în proces ceea ce va crește riscul ca echipa de dezvoltare să aibă o imagine distorsionată asupra valorii.
Câtă valoare aduce procesul nostru?
Dacă doriți să aflați mai multe despre mine, Cornel Fătulescu, sau proiectele în care sunt implicat, vă invit să mă descoperiți și ca Chief Platform Officer la Pentalog, să mă urmăriți pe Facebook, ca investitor la wanttolearn, să citiți unul dintre primele articole despre mine și să mă contactați urmând ghidul de pe pagina de contact.
Acest articol a fost citit de 2542 ori