Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vizibilitate tuturor!

Sunt adeptul suprimării formelor fără fond cu precădere prin educație, viziune comună, focalizarea energiilor, obiectivism și foarte multă răbdare.

Antecedente, consecințe, penalizări și managementul performanței.


În continuarea articolului „Etichete și feedback”.

„Teoriile noastre determină ce anume măsurăm”, spunea Einstein, subliniind incapacitatea noastră de a răsplăti ceea ce noi nu putem aprecia ca fiind important. Pornind de la aceste vorbe, dacă vrei să evaluezi cum gândește un manager, tot ce trebui să faci este să te uiți la cum măsoară performanța echipei sale. Viteza de dezvoltare este unul din indicatorii esențiali în evaluarea performanței, motiv pentru care îl vom regăsi des în tablourile de bord folosite la pilotarea proiectelor. Dar ce se întâmplă atunci când viteza nu este la fel de mare precum cea prevăzută inițial? Unii manageri, inclusiv eu când am făcut primii mei pași ca șef de proiect, în loc să țină cont de istoricul proiectului și să-și adapteze planurile, încep să pună presiune pe echipă cu scopul obținerii unor valori mai bune în indicatori.

Ideea am mai dezbătut-o un pic când vorbeam despre negocierea contractuală și regulile jocului. Când managerul are această atitudine, este conștient că organizează un joc câștigător-pierzător. Însă există un echilibru în această lume care ne asigură că în astfel de jocuri majoritatea pierd. Iar atunci când cineva pierde, înseamnă că este penalizat, încurajarea negativă cea mai defectuoasă pe termen lung din punct de vedere comportamental. Mai jos am făcut un tablou de cauze și efecte întâlnite des atunci când presiunea de a avea o viteză mai mare apare într-o echipă de dezvoltare.

Antecedent Consecință Pozitivă/Negativă Imediată/Viitoare Sigură/Nesigură
Viteză mică Penalizări Negativă Imediată Sigură
Sărim peste criteriile pe care responsabilul de produs nu poate să le inspecteze Durează mai puțin timp Pozitivă Imediată Sigură
Sărim peste cazurile de test pe care responsabilul de produs nu le va executa în revizuirea iterației/sprintului Durează mai puțin timp Pozitivă Imediată Sigură
Scade calitatea Negativă Viitoare Nesigură
Numărul defectelor este prea mare Amenințări cu penalizări în funcție de numărul defectelor Negativă Viitoare Nesigură
Primim observații că nu ne vom atinge obiectivele la timp Clienții sunt nemulțumiți, renunță la proiect Negativă Viitoare Nesigură
Colegii procedează la fel Este mai ușor de făcut Pozitivă Imediată Sigură

Consecințele de mai sus nu sunt ipotetice, ci preluate din proiecte reale cu care am avut contact. Tot ce rămâne de făcut acum, fără să discutăm despre demisii și alte probleme ce pot apărea, este să răspundem la întrebările:

  • cine pierde mai mult? sau cine este penalizat cel mai tare? și
  • de ce astfel de încurajări negative, prin penalizări, există în continuare într-o lume în care diferența competitivă este dată de oamenii cu care lucrăm și de gradul în care ei se simt motivați să aducă rezultate excelente?

De ce penalizăm?

Este o bătălie pentru control. Managerii consideră că penalizând oamenii îi pot controla mai bine schimbându-le comportamentele.

Într-o seară, când Corneluș avea vreo 3 anișori, îi făceam băiță și el îmi povestea ce a făcut în timpul zilei. La un moment dat îmi spune că nu a dormit la prânz, iar eu îmi exprim indignarea și-i spun că-l voi penaliza. El s-a simțit nedreptățit și a reacționat pe măsura prostiei mele:

– Nu-i corect! Nu-ți mai spun niciodată nimic.

Ce am obținut? Supărare, am stricat atmosfera și riscam încrederea și vizibilitatea asupra activităților copilului meu. Deștept?!

Deci cât de bine controlăm atunci când penalizăm? Este doar o iluzie. Întrebarea se pune mai degrabă: cine controlează pe cine? Atât timp cât managementul trebuie să fie din ce în ce mai implicat, transparența dispare, iar managementul este în continuu nemulțumit și indispensabil, cred că răspunsul devine evident.

Soluția?

Prima dată am scris despre bătălia pentru control în articolul despre perfecționism. Soluția nu este simplă pentru că trebuie să lucrăm în primul rând asupra limitelor noastre și să învățăm să împărțim controlul. Dar despre acest subiect voi mai vorbi în următoarele articole.

penalizare

Citește în continuare …

Antecedente, consecințe, penalizări și managementul performanței.

 

Cornel FătulescuDacă doriți să aflați mai multe despre mine, Cornel Fătulescu, sau proiectele în care sunt implicat, vă invit să mă descoperiți și ca Chief Platform Officer la Pentalog, să mă urmăriți pe Facebook, ca investitor la wanttolearn, să citiți unul dintre primele articole despre mine și să mă contactați urmând ghidul de pe pagina de contact.

Acest articol a fost citit de 3429 ori