Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vizibilitate tuturor!

Sunt adeptul suprimării formelor fără fond cu precădere prin educație, viziune comună, focalizarea energiilor, obiectivism și foarte multă răbdare.

Utilitatea documentației

În 2008, am lucrat pentru câteva luni într-o echipă de cinci persoane la dezvoltarea unei aplicații de Business Intelligence. Din punctul de vedere contractual proiectul era limitat la un buget și o dată de livrare fixe. Purtam atât cascheta de șef de proiect, cât și de arhitect și de dezvoltator, deși nu mai eram obsedat de controlul excesiv și credeam în capacitatea echipei de a produce autonomă software de calitate. Proiectul a fost excelent. Pornind de la ideea de business, care m-a fascinat la acel moment, până la implementarea tehnică, optimizări de calcul pe un volum mare de date, transformarea datelor, lucrul cu noul format de office, ș.a.m.d.

Mi se părea totuși ciudat să intru pe un proiect unde perimetrul inițial era vag și să fiu constrâns la numărul de zile de lucru vândute. Însă n-a fost nevoie să adopt o atitudine prea defensivă, deoarece lucram după modelul în V, conform căruia trebuia să trecem printr-o fază de specificații înainte de a începe dezvoltarea. Dacă perimetrul funcțional devenea prea mare aș fi știut în urma acestei etape. La specificații am lucrat cam 10 zile în strânsă colaborare cu clientul, întorcându-mă din Franța încrezător că proiectul va ieși conform pretențiilor inițiale.

Proiectul a decurs normal și fără întârzieri. Clientul a organizat chiar și un audit la final, nu mă întrebați de ce la final, concluzia fiind că nu mai văzuseră un produs de o asemenea calitate. Totul pare ca în povești, cu toate acestea am avut parte și de niște întâmplări mai puțin plăcute pentru client. Conform primelor negocieri, împreună cu aplicația trebuia să livrăm și:

  • planul de calitate,
  • un caiet de specificații detaliat,
  • o documentație tehnică detaliată,
  • cazurile de test,
  • ghidul utilizatorului și
  • ghidul de instalare.

Când clientul mi-a cerut să-i mut un buton de pe un formular din colțul dreapta-jos în colțul stânga-jos, am avut nevoie de două ore să fac o așa zisă analiză de impact a modificărilor. Ecranul fiind unul central se repeta de foarte multe ori în patru documente. I-am estimat schimbarea la două zile. Mi s-a părut jenant. L-am asigurat că poate să negocieze oricând cu noi și să renunțe la condițiile contractuale. N-a vrut. După calculele mele, pe întreaga perioadă a proiectului cineva a lucrat permanent la scrierea acestor documente detaliate, pe care nu le-a folosit sau citit nimeni vreodată. Nici măcar ghidul utilizatorului n-a fost folosit, aplicația fiind destul de intuitivă. Analiza și discuțiile erau necesare, dar fără toate documentele. Din cele 10 zile de specificații, 4 zile am lucrat cu clientul. Restul efortului fiind reprezentat de mutarea informațiilor din stenograme și transformarea schițelor de pe hârtie în diagrame. Nu numai că n-am avut întârzieri sau costuri suplimentare, dar puteam face același proiect cu cel puțin 20% mai ieftin dacă nu cumva și mai repede.

Ce aș face diferit?

Deși toată lumea a fost încântată de rezultatele acestui proiect aș face multe lucruri diferit. Mă voi rezuma însă strict la ceea ce ține de utilitatea ghidului de utilizator. Atunci când clientul își exprimă nevoile, verific cu el dacă într-adevăr există o utilitate suficient de mare în așteptările lui și i-aș vorbi de principiile dezvoltării în flux continuu:

  • Cine va folosi acel ghid?
  • Când?
  • Cât de des?
  • Documentul este cea mai bună formă?
  • Ce s-ar întâmpla dacă livrăm produsul dar nu reușim să facem acel ghid?

Legat de documentația tehnică trebuie să conștientizăm că această necesitate a apărut în primul rând cu scopul de a face procesele și munca auditabile, nu dintr-o nevoie a clientului sau a echipei de dezvoltare. Dacă echipa vrea să documenteze ceva, cumva, va acționa în consecință.

utilitatea_documentației_apare abia_după_existența produsului
Utilitatea documentației

Cornel FătulescuDacă doriți să aflați mai multe despre mine, Cornel Fătulescu, sau proiectele în care sunt implicat, vă invit să mă descoperiți și ca Chief Platform Officer la Pentalog, să mă urmăriți pe Facebook, ca investitor la wanttolearn, să citiți unul dintre primele articole despre mine și să mă contactați urmând ghidul de pe pagina de contact.

Acest articol a fost citit de 2171 ori