În continuarea articolului „Diavolul este în detalii”.
Am învățat despre definițiile cerințelor și iterațiilor pregătite sau finalizate, subiecte despre care am început să scriu pornind de la nevoia obținerii unor estimări pertinente. Bineînțeles că interesul acestor definiții nu ține doar de obținerea unui buget, dar era important de știut că aceste elemente pot face diferența dintre un buget redus și un buget adecvat.
Acum voi reveni la crearea bugetului și a planului. Să spunem că avem 3 oameni în echipă, iterații de 2 săptămâni și câte 5 zile lucrătoare în fiecare săptămână. Aceste numere ne duc cu gândul la planificarea a 30 de zile de producție în buget (3 oameni X 2 săptămâni X 5 zile pe săptămână = 30 de zile lucrătoare). Însă oamenii nu lucrează la foc automat în tot acest timp. În 2009, când am fost la cursul de CSM (Certified Scrum Master), am auzit pentru prima dată de factorul de concentrare (Focus Factor). Acest factor ar trebui să elimine următoarele tipuri de activități din capacitatea de lucru a echipei:
Activitate | Estimare în zile | Explicații (pentru o iterație/un sprint de două săptămâni) |
---|---|---|
Planificarea sprintului/Iterației (Sprint Planning) | 0.5 (4 ore) | Conform ghidului Scrum, 8 ore la un sprint de 4 săptămâni. Ipoteza noastră este de 4 ore la un sprint de 2 săptămâni (proporționalitatea din exemplu nu este o regulă). |
Revizuirea sprintului/itereației (Sprint Review) | 0.25 (2 ore) | Conform ghidului Scrum, 4 ore la un sprint de 4 săptămâni. Ipoteza noastră este de 2 ore la un sprint de 2 săptămâni (proporționalitatea din exemplu nu este o regulă). |
Retrospectiva sprintului/iterației (Sprint Retrospective) | 0.1875 (1.5 ore) | Conform ghidului Scrum, 3 ore la un sprint de 4 săptămâni. Ipoteza noastră este de 1.5 ore la un sprint de 2 săptămâni (proporționalitatea din exemplu nu este o regulă). |
Rafinarea cerințelor rămase de făcut/Rafinarea backlog-ului (Refinement sessions) | 1 | Conform ghidului Scrum, nu mai mult de 10% din sprint, deci nu mai mult de o zi din 10 dacă vorbim de un sprint de 2 săptămâni. |
Întrevederile zilnice/Scrum-ul zilnic (Daily Scrum) | 0.3125 | Conform ghidului Scrum, nu mai mult de 15 minute pe zi X 10 zile / 60 de minute pe oră / 8 ore. |
Pauzele de lucru | ~1.67 | Conform recomandărilor legislației din domeniul medicinei muncii este recomandată o pauză de 10 minute la fiecare oră de lucru în fața unui ecran=> 10 minute X 8 ore pe zi de lucru X 10 zile lucrătoare /60 de minute pe oră/8 ore pe zi. |
Total | ~3.92 | |
Factor de concentrare | 60% | 1-3.92/10 |
Pornind de la ipotezele de mai sus, cele 30 de zile trebuie înmulțite cu factorul de concentrare, de unde obținem doar 18 zile de producție reală în cadrul unei iterații de două săptămâni. Presupunând că un punct relativ este estimat la 1.5 zile de efort, deducem că putem livra 12 puncte relative în fiecare iterație/sprint (18 zile de producție/1.5 zile de efort pentru fiecare punct relativ).
Numerele de mai sus definesc ceea ce mai numim contextul sprintului/iterației:
Variabilă | Valoare |
---|---|
Mărimea echipei | 3 dezvoltatori |
Durata iterației/sprintului | 2 săptămâni |
Numărul de zile calendaristice din iterație/sprint | 10 zile |
Factorul de concentrare | 60% |
Valoarea punctului relativ | 1.5 zile |
Câte puncte relative putem livra în fiecare iterație/sprint? | 12 puncte relative |
Deși prefer varianta mai simplă în care întrebăm estimatorii câte puncte relative ar fi capabilă echipa să facă într-o iterație, și atunci n-am mai avea nevoie să calculăm acest factor, din experiența mea, este bine ca echipa să vadă aceste cifre înainte să se lanseze în planificare și angajamente la termen.
Ce este factorul de concentrare?
Dacă doriți să aflați mai multe despre mine, Cornel Fătulescu, sau proiectele în care sunt implicat, vă invit să mă descoperiți și ca Chief Platform Officer la Pentalog, să mă urmăriți pe Facebook, ca investitor la wanttolearn, să citiți unul dintre primele articole despre mine și să mă contactați urmând ghidul de pe pagina de contact.Acest articol a fost citit de 3000 ori