În cartea „Concurența într-o lume plată”, frații K. Fung spun că în momentul în care „proprietatea este minimizată, orchestrarea devine mai importantă”. Adică, într-o rețea pe care o orchestrezi și în care ai și proprii furnizori, mai întâi te vei interesa de binele acelor furnizori și ulterior de cel al clienților. Dacă nu ești proprietarul furnizorilor, atunci te vei concentra pe orchestrare, deci pe optimizarea rețelei în avantajul clienților.
Dacă acest principiu este valabil, atunci, cu cât aduci mai multe servicii conexe activității principale, cu atât fluxul de valori își va pierde din eficacitate. De exemplu, ești un furnizor de servicii IT și îți creezi propria soluție de gestiune a proiectelor (ceva similar suitei Atlassian). Când se va discuta despre utilizarea unui astfel de instrument, nu vei fi la fel de obiectiv ca celelalte părți, fiind gata oricând să folosești ceea ce este dezvoltat intern în ciuda unor instrumente mult mai performante existente deja pe piață.
Mi s-a părut interesantă perspectiva cu toate că nu sunt întru totul de acord pentru că am văzut câteva excepții de la această regulă.
Inevitabil m-am gândit la o echipă Scrum. Deși știm că cele trei roluri servesc aceluiași interes, când vine vorba de externalizarea proiectului, putem observa o tendință: se acceptă mult mai ușor ca Product Owner-ul să fie angajat al clientului, iar dezvoltatorii și Scrum Master-ul să fie angajații noștri, ca firmă de servicii IT. Oare cum ar fi dacă în acest cuplu client-furnizor ar apărea o a treia parte care doar să ajute acest cuplu să-și facă treaba mai bine în fiecare zi?
Și așa este greu să transformi pe cineva din orice în Scrum Master, proces care din punctul meu de vedere durează cel puțin doi ani. Nu cumva le-ar fi mai ușor acestor persoane, chiar și fără experiență, să-și facă treaba mai bine dacă nu ar fi subordonați managementului furnizorului de servicii?
sau, în rolul de client, nu mai degrabă îmi angajez un Scrum Master eficient care să se asigure că echipa întreagă este mai bună pe zi ce trece?
Îmi place din ce în ce mai mult ideea unui orchestrator obiectiv care să-și ajute clienții în selecția furnizorilor asigurându-se că atunci când s-au agreat regulile jocului toți jucătorii au asimilat corect valorile și principiile agile și nu fac altceva decât să crească valoarea livrată prin lanțul de valori.
Gânduri despre furnizorii IT și orchestrarea performanței prin externalizarea Scrum Master-ilor
Dacă doriți să aflați mai multe despre mine, Cornel Fătulescu, sau proiectele în care sunt implicat, vă invit să mă descoperiți și ca Chief Platform Officer la Pentalog, să mă urmăriți pe Facebook, ca investitor la wanttolearn, să citiți unul dintre primele articole despre mine și să mă contactați urmând ghidul de pe pagina de contact.Acest articol a fost citit de 2575 ori