Vizibilitate tuturor!

Sunt adeptul suprimării formelor fără fond cu precădere prin educație, viziune comună, focalizarea energiilor, obiectivism și foarte multă răbdare.

Planificarea proiectului


În continuarea articolului „Ce este factorul de concentrare?”.

De îndată ce avem contextul iterației/sprintului putem trece la simularea bugetului și la estimarea datelor mai importante din calendar, conform ipotezelor agreate. Avem mărimea echipei, durata iterației/sprintului, factorul de concentrare și valoarea punctului relativ. Mai trebuie să știm totalitatea numărului de puncte estimate inițial.
Date fiind estimările de mai jos:

Categoria de efort planning_poker_19_XS planning_poker_19_S planning_poker_19_M planning_poker_19_L planning_poker_19_XL
Categoria de efort în puncte relative 1 2 3 5 8
Numărul de cerințe în categoria de efort 12 7 6 3 2
Numărul total de puncte relative în categoria de efort 12 14 18 15 16
Numărul total de puncte 75

putem calcula numărul de iterații necesare conform tabelului:

Variabilă Valoare Explicații
Numărul total de puncte 75 Totalul preluat din tabelul de mai sus
Mărimea echipei de dezvoltare 3 dezvoltatori Conform calculului din exemplul trecut.
Durata iterației/sprintului 2 săptămâni Conform calculului din exemplul trecut.
Numărul de zile calendaristice din iterație/sprint 10 zile Conform calculului din exemplul trecut.
Factorul de concentrare 60% Conform calculului din exemplul trecut.
Valoarea punctului relativ 1.5 zile Conform ipotezei din exemplul trecut.
Câte puncte relative putem livra în fiecare iterație/sprint? 12 puncte relative Conform calculului din exemplul trecut.
Câte iterații/sprinturi vom avea?  7 iterații 75/12=6.25 => 7 iterații, nu rotunjim în jos.

După cum spuneam într-unul din exemplele trecute, ar fi bine să ne asigurăm că am inclus toate informațiile în această simulare de buget:

  • Știm câți dezvoltatori avem, dar mai sunt și alți membri ai echipei pe care trebuie să îi includem în buget? Responsabil de produs, Scrum Master, etc?
  • Echipa nu începe să lucreze din prima zi. Ea are nevoie să-și seteze un mediu de lucru, să revizuiască strategia, să aibă parte de un training, ș.a.m.d. De îndată ce-am identificat aceste activități și ne-am creat o strategie, este important să stabilim în ce momente le vom realiza. Unele echipe preferă să pună aproape totul într-o fază pregătitoare proiectului, adesea numită și Sprint 0. Altele, vor diminua din capabilitatea echipei în primele iterații/sprint-uri.
  • Alte costuri? licențe sau echipamente speciale?
  • Cât lucru ne adaugă echipei la finalul fiecărui sprint definiția unei iterații finalizate? În exemplul următor am estimat 0.5 zile de efort de lucru suplimentar pentru fiecare membru al echipei înainte de finalizarea iterației în vederea revizuirii arhitecturii.
  • În câte săptămâni/luni/ani terminăm proiectul? Care este efortul pentru pregătirea proiectului?
Variabilă Valoare Explicații
Numărul total de puncte 75 Totalul preluat din tabelul de mai sus
Mărimea echipei de dezvoltare 3 dezvoltatori Conform calculului din exemplul trecut.
Durata iterației/sprintului 2 săptămâni Conform calculului din exemplul trecut.
Numărul de zile calendaristice din iterație/sprint 10 zile Conform calculului din exemplul trecut.
Zile de concediu de scăzut din fiecare iterație ~1 9 zile libere pe an în timpul săptămânii + 20 zile de concediu în 52 de săptămâni=>0.55 zile libere pe săptămână. O iterație are două săptămâni=> 1.1 zile de concediu.
Zile de scăzut din fiecare iterație pentru finalizarea iterației 0.5 Conform definiției unei iterații finalizate.
Numărul de zile ideale într-o iterație/sprint 8.5 zile 10 zile – 1 zi de concediu – 0.5 zile pentru finalizarea itereației
Numărul total de zile ideale de producție într-o iterație/sprint 25.5 zile 8.5 zile de producție de persoană în iterație X 3 dezvoltatori
Factorul de concentrare 60% Conform calculului din exemplul trecut.
Numărul total de zile de producție într-o iterație/sprint 15 zile 25.5 zile ideale de producție X factorul de concentrare de 60%=15.3, rotunjit în jos
Alți membri ai echipei 2 Responsabil de produs, Scrum Master
Valoarea punctului relativ 1.5 zile Conform ipotezei din exemplul trecut.
Câte puncte relative putem livra în fiecare iterație/sprint? 10 puncte relative 15/1.5
Câte iterații/sprinturi vom avea?  8 iterații 75/10=7.5 => 8 iterații, nu rotunjim în jos.
Câte zile calendaristice de persoană? 72 8 iterații X 9 zile calendaristice  (fără concedii)
Efortul pentru pregătirea proiectului 13 zile de persoană Doar o ipoteză.
Câte săptămâni calendaristice? 3 13/5, rotunjit în sus
Care este bugetul în zile? 425 (72 de zile pentru realizare + 13 zile pentru pregătire) X 5 persoane ,3 dezvoltatori + Responsabil de produs + Scrum Master
Când terminăm proiectul? 19 săptămâni (~ 5 luni) 8 iterații X 2 săptămâni în fiecare iterație=>16 săptămâni + 3 săptămâni de pregătire=>19 săptămâni

Nu există o singură manieră de a calcula un buget. Acesta este doar un exemplu. Este important însă, să nu uităm elementele esențiale care țin de realizarea proiectului.

Planificarea_proiectului

Planificarea proiectului.

Cornel FătulescuDacă doriți să aflați mai multe despre mine, Cornel Fătulescu, sau proiectele în care sunt implicat, vă invit să mă descoperiți și ca Chief Platform Officer la Pentalog, să mă urmăriți pe Facebook, ca investitor la wanttolearn, să citiți unul dintre primele articole despre mine și să mă contactați urmând ghidul de pe pagina de contact.

Acest articol a fost citit de 2658 ori