Vizibilitate tuturor!

Sunt adeptul suprimării formelor fără fond cu precădere prin educație, viziune comună, focalizarea energiilor, obiectivism și foarte multă răbdare.

Omul gol, notițele mele

Omul gol – l’homme nu,

este o culegere de reclamații și îngrijorări față de inevitabila împlinire a celei de-a patra revoluții industriale. Este Omul gol cea mai bună carte despre singularitate, educație digitală, inteligență artificială sau BigData? Cu siguranță, nu. Însă le așează frumos, într-o ordine aparent rațională, nuanțată fatalist de cei doi coautori.

După cum reiese din înregistrarea de mai sus, coautorii puteau scrie cel puțin la fel de mult despre avantajele digitalizării. Însă pentru ei cantitatea avantajelor nu contează în față amenințărilor noii lumi Orwellian-e.

Am luat multe notițe, să le verific ulterior sau să mai revin asupra lor în viitor și le-am împărțit în următoarele trei categorii:

  1. Individul este neajutorat, pe de-o parte ignorant, pe de altă parte incapabil.
  2. Guvernul amenință democrația, atât prin incompetență, cât și prin încălcarea libertății cetățenilor.
  3. Liberalismul amenință democrația, prin giganții High-Tech, dar și prin ineficiența guvernelor.

Nu sunt de acord cu multe dintre notițe de mai jos, ceea ce nu le face mai puțin interesante

Liberalismul amenință democrația

  1. Experimentele sociale și psihologice conduse de Facebook
  2. O căutare pe google poate fi suficientă pentru a ți se crea profilul sexual
  3. Când navighezi pe internet ești urmărit de cel puțin 9 site-uri
  4. Deposedarea de memorie prin externalizare  (aluzie la Google)
  5. Legislativul nu ține pasul cu tehnologia
  6. Facebook ne ajută să nu ne gândim la moarte (ținându-ne conectați, ne alungă angoasa)
  7. Big Mother & Big Brother
  8. Un robot este rentabilizat într-un an (în China)
  9. Roboții ne vor detrona
  10. Roboții sociali
  11. Roboții cu inteligență corporală (HRP-2 a învățat singur cum să-și găsească echilibrul)
  12. Exoscheletul Talos cu care se lăuda Obama că-l construiește pe Iron Man
  13. Venitul universal asigurat de companiile BigData cu condiția să le acceptăm permanenta intruziune în viața noastră privată
  14. Kodak avea 140.000 de angajați și era cotat la 28 de miliarde, dar a ratat virajul digitalizării. Instagram a fost cumpărat cu 715 milioane și avea doar 13 angajați.
  15. Digitalizarea este o revoluție industrială fără creștere (Danie Cohen)
  16. Operarea sistemelor automate va trebui și ea automatizată
  17. Transformarea colaboratorilor în colaboratori ultra-flexibili
  18. Open space-ul ar putea fi un mod prin care angajatorii caută un mod ca oamenii să nu se mai înrădăcineze în companii, adică, colegii să nu se obișnuiască cu ceilalți
  19. Companii (23andMe) care vând datele genetice
  20. Inteligența artificială este mai bună în a diagnostica cancerul decât doctorii (Watson)
  21. Competiția cu viața mai lungă (Google) și de care n-ar beneficia oricine
  22. Companiile BigData nu vor reglementări legislative, pentru că sunt cele mai în măsură să-și autoimpună reguli (Fred Turner).
  23. Companiile BigData eschivează taxele (Facebook, Apple)
  24. Companiile BigData vor să ne conecteze cu orice preț (Facebook, Google)
  25. Companiile vor să ne marcheze ca să ne poată identifica (pilula Paypal, Facebook Atlas)
  26. Frigiderele care fac singure cumpărăturile online pe baza experienței de consum (Amazon), dar care s-ar putea să-ți trimită datele la asigurator
  27. Umanitatea este incapabilă să înțeleagă realitatea mult prea complexă
  28. Companiile BigData ne hrănesc cu informații personalizate, rezultatele pe Google sunt personalizate, iar acum ne trimit știrile pe care le vor
  29. Animalul social (imaginea poate lua locul contactului dintre oameni)
  30. Călătoria spre super-calculatoare (Exascale)
  31. Manipularea SEO poate influența alegerile (R. Epstein, R. Robertson)
  32. Cursa pentru putere dintre tehnologie și politică (Peter Thiel, companiile transcend puterea:  dacă guvernul moare, nu se întâmplă nimic, dacă firmele mor, bursa o ia razna)
  33. Noua ordine mondială unde statul are mai puțină putere (Balaji Srinivasan: pleci dintr-o companie în alta, de ce n-ar fi la fel și cu statele?!)
  34. Companiile BigData, deja cel puțin la fel de importante ca statele (François Hollande primindu-l pe Eric Schmidt ca pe un șef de stat)
  35. Noile orașe-stat High-Tech, mai bine organizate decât țările actuale (Patri Friedman)
  36. Informația (datele) este noul aur negru (Google valorizată la 544.7 miliarde în 2016 – de două ori mai mult față de Exxon)
  37. Mark Zuckerberg sau Bill Gates sunt noii Rockefeller
  38. Un Data Center Google consumă cât un oraș de 40000 de locuitori (am găsit doar un articol despre Google consumând cât SanFrancisco)

Guvernul amenință democrația

  1. Încetarea oricărei dorințe de revoltă (fiind anesteziați de social media, jocuri și porno prin intermediul giganților High-Tech)
  2. BigData ne ajută să facem cercetări care ne erau imposibile până acum
  3. Identificăm intenția înaintea faptei (FAST, IBM Blue Crush)
  4. Super-oligarhia digitală și super-mondializarea
  5. Guvern-mentalitatea algoritmică (Antoinette Rouvroy)
  6. Liberalismul rămâne singura alternativă, pentru că, comunismul a eșuat
  7. Internetul a fost creat de armată
  8. Serviciile secrete amenință drepturile individuale (împreună cu giganții High-Tech)
  9. Companiile BigData au mai multe informații despre germani decât avea Stasi (Google, Facebook)
  10. Politica americană a fost mereu un amestec de servicii secrete, interese militare cu accesorii mafiote (Asasinarea JFK)
  11. Statul este noul inamic
  12. Cursa morții(Peter Thiel)
  13. Tehnologia a permis terorismului să se răspândească (ISIS)

Individul este neajutorat, omul gol

  1. Suntem spionați permanent
  2. Suntem anesteziați mental cu pornografie și jocuri
  3. Deficitul de materie cenușie în zona creierului responsabilă cu emoțiile pentru cei care lucrează la mai multe sarcini în paralel
  4. Deep web și Dark web
  5. 25% din căutările web sunt despre pornografie
  6. 12% din site-uri sunt pornografie
  7. Între 4-15 ore pe săptămână internauții se uită la porno
  8. Piața de pornografie este de 6 miliarde
  9. Moda wisdom 2.0
  10. Homo numericus
  11. Digitalizarea ne modifică mintea, dar nu neapărat în bine
  12. Digitalizarea ne reduce ca oameni
  13. Digitalizarea pune în pericol socializarea adecvată
  14. BigData ne ține conectați, hiperactivi, nu cumva să luăm o pauză
  15. Facebook ne pune în contact cu cei pe care-i consideră relevanți, dar cum afectează acest lucru diversitatea relațiilor?
  16. Tabletele au efecte negative asupra copiilor (tulburarea atenției, întârzierea dezvoltării limbajului, alterează dezvoltarea motricității, împiedică dezvoltarea principiului cauzalității și primele noțiuni de timp)
  17. Copii urmăriți prin GPS (Gemo)
  18. Obiecte inteligente care interacționează cu noi, unele ne și pedepsesc (Pavloc)

Ce nu mi-a plăcut?

  • Mi-ar fi plăcut să existe și o listă cu referințe.
  • Anumite cifre, deși le-am reținut, nu sunt susținute în carte de niciun studiu sau argument, așa cum este „rentabilizarea robotului din China într-un an”.
  • Unele afirmații sunt simpliste sau nefondate. Primul exemplu care-mi vine în minte este afirmația despre Open Space ca politică de dezrădăcinare a angajatului.
  • Coautorii s-au pierdut în critică. La un moment dat aveam senzația că o iau pe arătură.
  • Coautorii nu sunt experți în IT, ci jurnaliști. Aș mai fi adăugat riscuri, dacă tot era un concurs cu tot ce se poate întâmpla rău în noua eră digitală. De exemplu, securitatea copiilor pe internet, frauda online, crime, și multe altele.
  • În carte, există un amestec ciudat de termini ca BigData, digitalizare și tehnologie, termeni mult prea generoși pentru subiectul cărții.

Concluzie

Per ansamblu, a fost o lectură plăcută. Cartea merită citită. S-a prezentat doar latura negativă a progresului, dar perspectivele noi m-a făcut să mă gândesc la idei despre care nu am vorbit încă. În special orașele Startup High Tech pe mare ieșite de sub autoritatea țărilor sau lupta dintre companii și stat m-au făcut să nu mă duc imediat la culcare, ci să reflectez la cum aș mai putea să le dezvolt. Și mi-a mai plăcut exemplul cu frigiderul care face cumpărături singur, despre care știam. Însă pe măsură ce citeam, m-am gândit că Frigiderul l-aș putea primi gratuit pentru că societatea de asigurări lucrează în parteneriat cu producătorul și-și recuperează date importante despre dieta mea. Câți oameni și-ar mai permite asigurări, după?!

PS:Lectura se încheie cu îndemnul la un apel comun spre a convinge umanitatea că digitalizarea și BigData nu sunt esențiale și la necesitatea vitală de deconectare, apel cu care sunt în dezacord.

Omul gol, notițele mele

Cornel FătulescuDacă doriți să aflați mai multe despre mine, Cornel Fătulescu, sau proiectele în care sunt implicat, vă invit să mă descoperiți și ca Chief Platform Officer la Pentalog, să mă urmăriți pe Facebook, ca investitor la wanttolearn, să citiți unul dintre primele articole despre mine și să mă contactați urmând ghidul de pe pagina de contact.

Acest articol a fost citit de 2624 ori