Vizibilitate tuturor!

Sunt adeptul suprimării formelor fără fond cu precădere prin educație, viziune comună, focalizarea energiilor, obiectivism și foarte multă răbdare.

Etichete și feedback


În continuarea articolului „Mediocritatea la locul de muncă. Un proiect fără sfârșit.”.

Etichetarea oamenilor este o altă problemă des întâlnită la locul de muncă. George este tăcut. Ion este vorbăreț. Vasile este deștept. Maria este comică. Dacă George ar fi vrut să facă și el ceva în privința asta, i s-a tăiat tot elanul. Ion este vorbăreț pe viață. Așa l-au acceptat toți, de la manager la angajat. Dacă George tace, toată firma îi va face vizite ca la spital. Mai grav este la ce se va gândi Vasile când va face prima greșeală în urma căreia s-ar putea să reiasă că nu este chiar atât de deștept sau că nu este deștept mereu. Cât despre Maria, săraca, ea nu este deșteaptă. Ea este comică. Din nou, de la management la ultimul om, Maria este fata comică.

etichetarea_angajaților

Feedback

În locul etichetelor, ar trebui să folosim feedbackul. Din prisma managementului comportamental feedbackul este asociat la consecință, scopul fiind corectarea comportamentelor. Acestea vor deveni antecedente pentru comportamentele viitoare.

management_comportamental

Cu alte cuvinte, scopul feedbackului este de a încuraja sau descuraja anumite comportamente. Deci, feedbackul este corelat mereu cu comportamentul nu cu individul.

Titlurile și rolurile sunt o piedică majoră în eliberarea potențialului unei echipe – voi reveni la un moment dat asupra acestui aspect. După Jody Johnston Pawel, orice etichetă, negativă sau pozitivă, limitează copiii înainte de toate. Cei calificați ca inteligenți vor fi devastați de eșecuri, cei cuminți vor fi descurajați să preia inițiative, etc. Am constatat, chiar pe propria piele, că problema se confirmă la adulți, și am învățat că oamenii se pot schimba radical și profund atunci când își doresc. 

încurajare_și_laudă

De ce punem etichete oamenilor?

  • În primul rând pentru că este mai simplu decât să dăm feedback. E mai simplu să spunem cuiva că e foarte bun, când suntem mulțumiți în mare de ceea ce face, decât să analizăm fiecare consecință și să-l ajutăm să se amelioreze. Surpriza: acel individ nu se va ameliora și va fi șocat când se va confrunta cu realitatea.
  • Când cineva reușește să eticheteze pe altcineva și să aibă acceptul celor din jur i se subliniază calitățile lui de psiholog. Persoanele care vor să-și accentueze autoritatea autoproclamată sau impusă în cadrul echipei sunt predispuși în a eticheta pe ceilalți.
  • Etichetele sunt o sursă excelentă pentru sarcasm. Acolo unde sarcasmul este îmbibat în cultura organizațională, etichetele sunt omniprezente.

Soluție

Etichetarea oamenilor nu este o problemă în sine, ci cauzele și efectele acesteia. Soluționarea cauzelor nu este nicidecum simplă, însă etichetarea poate fi împiedicată prin stabilirea valorilor organizației, valori care ar trebui să vegheze asupra interacțiunilor dintre membrii echipei sau dintre echipe. O altă soluție rapidă ar fi împiedicarea calificărilor de fiecare dată când acestea au loc:

– Gigi este rău.

– Asta nu ne ajută cu nimic. Ce anume te face să zici că el este rău? Despre ce comportament vorbești? I-ai dat feedback la comportament?

încurajare_și_laudă_la_muncă

Citește în continuare …

Etichete și feedback

Cornel FătulescuDacă doriți să aflați mai multe despre mine, Cornel Fătulescu, sau proiectele în care sunt implicat, vă invit să mă descoperiți și ca Chief Platform Officer la Pentalog, să mă urmăriți pe Facebook, ca investitor la wanttolearn, să citiți unul dintre primele articole despre mine și să mă contactați urmând ghidul de pe pagina de contact.

Acest articol a fost citit de 2584 ori